Er is veel gebeurd sinds de laatste update die ik geschreven heb over DataBewijst. Zo hebben we ons ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, hebben we nu een takenlijst en is DataBewijst nu ook op Facebook te vinden. Sinds kort werken we ook met doelen (sprints) om zo duidelijker te krijgen waar we precies naar toe gaan.

Om te beginnen met de Kamer van Koophandel (kvk). Op dinsdag 2 juni om 14:55 werden we in Rotterdam verwacht om daar ons officieel in te inschrijven. In paren van twee moesten we naar het bureau komen om alles door te lopen en uiteindelijk mochten we gezamenlijk onze handtekening neerzetten. En vanaf 2 juni is DataBewijst dus ook te vinden in het Handelsregister als een Vennootschap onder Firma (vof). Een spannend maar ontzettend gaaf moment. We zijn al lang een bedrijf, maar het is nu toch officieel en dat maakt het spannend. Voor de rest hebben we voor de afspraak in Rotterdam nog een vennootschapscontract ondertekent met elkaar, want dit is ook verplicht voor de kvk-inschrijving. Een paar weken later zou Stephanie een brief van de Belastingdienst krijgen met daarin meer informatie over ons belastingnummer enz.

Structuur

Om wat meer structuur aan te brengen, hebben we een takenlijst gemaakt. In deze takenlijst heeft iedereen meerdere taken gekregen. Zo ben ik verantwoordelijk voor de extern communicatie (samen met Mirthe en Eline), ook ben ik verantwoordelijk voor de financiën van DataBewijst. Daarnaast moet ik me bezighouden met de website en alles wat er achter zit (samen met Stephanie). Voor de rest zijn er nog wat algemene taken die we allemaal proberen op te pakken. Zo is er de administratie, en de social media. De social media lag eerst bij Mirthe maar die gaf aan dat dit eigenlijk te veel tijd kost. Wat ik ook al wist, omdat ik voor Mirthe de social media heb gedaan. Het idee is nu om het te gaan rouleren en het bij iedereen neer te leggen, zodat niet één iemand de druk van social media op zich heeft.

Facebook

Verder met social media. We hebben nu ook officieel een DataBewijst-facebookpagina. Met deze Facebookpagina willen we meer het publiek zien te bereiken van onze klanten, terwijl we met LinkedIn onze klanten willen bereiken. Het idee is dan ook om de poll naar Facebook te verplaatsen om dan zo meer antwoorden te krijgen en meer burgers aan ons merk te verbinden. Helaas maakt Facebook het een beetje moeilijk om polls te plaatsen. Dus moeten we even kijken hoe we het gaan doen. We hebben voor Facebook gekozen, omdat dit toch nog een groot platform is waar we goed contact kunnen opnemen met de doelgroep van onze klanten, zoals we hebben gedaan bij de productie over corona & files. Daarnaast wordt er niet specifiek van je verwacht dat je elke dag wat plaatst (dat is bij Instagram en Twitter sneller het geval). Een andere mogelijkheid is dat we een groep kunnen creëren via onze pagina met allemaal loyale burgers erin die (vrijwel) altijd bereid zijn om ons te helpen.

SMART-doelen

DataBewijst werkt nu ook met SMART-doelen om zo wat meer structuur aan te brengen. Hoe we goede doelen moeten opstellen hebben we geleerd in een Hackastory workshop van Albertine Piels. En we wilden er gelijk gebruik van maken. Ik denk persoonlijk dat het ook wel een goede oefening is voor mijzelf en de rest. De enige die echt plannend en organiserend is, is Stephanie. Dus het is een goede oefening om even in de toekomst te kijken en realistische doelen te zetten. We hebben besloten om in periodes van zes weken te werken omdat dit toch nog een overzichtelijk periode is. Op het moment van het schrijven van deze blogpost zitten we in onze tweede sprint met drie doelen.

Er is dus veel gebeurd en naar verwachting gaat er nog veel meer gebeuren de komende tijd. Zo zijn Stephanie en ik bezig om wat dingen uit te zoeken over de zakelijke rekening, de belastingen enz. Dit is een doel onder het kopje ‘algemene dingen’. Daarnaast zijn we nog bezig om alle onderzoeken samen te voegen en zijn we bezig met twee producties over de reactietijden en de Veiligheidsmonitor.

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *