Op Dodenherdenking werd de allereerste productie van DataBewijst die gepubliceerd is. De productie is gepubliceerd bij De Utrechtse Internet Courant (DUIC). Dit was een nice-to-know productie met niet veel moeilijke data om te verwerken. Daarnaast is er een milde vorm van onderzoeksjournalistiek onderdeel geweest van dit onderzoek.

Zie hier de link naar de gehele productie van DUIC en Databewijst (helemaal onderaan is de Slices productie van DataBewijst te zien):

Zie hieronder de link naar de Slicesproductie van DataBewijst:

https://player.slices.co/stories/-M6409OW0xbFRhoTdZy1

Hoe zijn we aan de slag gegaan?

Dit onderwerp is voorgekomen uit een poll die we zowel op LinkedIn als Facebook hebben neergezet met daarin de keuze. Een productie over de Dodenherdenking in kader van 75 jaar bevrijding of een productie over de Formule 1 in tijden van corona. Deze poll is erop gezet op 9 april 2020. Uiteindelijk kwam de productie over de Dodenherdenking bovenaan en hebben we besloten om met deze productie aan de slag te gaan. De volgende stap die wij namen was of het eventueel voor een ander mediabedrijf zouden kunnen doen. Het idee was het om voor de Limburger te doen, maar daar wilden we ook graag al een salesgesprek mee doen destijds. Ook Omroep Brabant was geen optie om dezelfde reden. Brabants Dagblad was ook geen mogelijkheid, omdat ze nog moesten reageren op de productie van de files in coronatijd. Uiteindelijk hebben we besloten om naar DUIC te gaan. We hadden daar al een connectie dankzij Nancy. Dus hebben wij de redactie gemaild met daarin het idee en ze gingen akkoord.

Onderzoek

De volgende stap was het vooronderzoek en het uitwerken van wat we precies wilden gaan doen. Ten eerste moesten we inspelen op het feit dat het door de coronacrisis net wat anders zou gaan dan voorheen. Dus hier moesten we aandacht aan besteden. Daarnaast lijkt het ons een leuk idee om naar de jaren heen te gaan kijken of er bijzondere dingen zijn gebeurd om dit ook in de productie te verwerken. Ik ben toen naar de website van het Utrechts Archief gegaan om te kijken of daar nog bepaalde foto’s en of krantenartikelen stonden met wat informatie. Dat was raak. Er waren foto’s van de dodenherdenking door de jaren heen, dus die hebben we gebruikt. Daarnaast waren er allemaal digitale kranten van Het Utrecht Nieuwsblad. Er waren kranten van de periode 1947-1967. Ik heb in het begin alle kranten stuk voor stuk doorgenomen via de volgende link (…) om te kijken of er wat bijzonders was gebeurd tijdens de Dodenherdenking in Utrecht. Later heeft Mirthe mij verder geholpen.

Ik heb dus eerst op de zoekterm dodenherdenking gezocht. Toen kwam ik bij het volgende scherm terecht. Toen zag ik dat er 202 artikelen waren die ik kon bekijken. Al snel kwam ik tot de conclusie dat het Utrechts Nieuwsblad ook nationaal en internationaal nieuws in de krant weergaf. Dit was handig om te weten, omdat ik daar dan ook rekening mee kon houden. Het archief zorgde ervoor dat elk stukje waar het woord dodenherdenking of wat te maken heeft met de dodenherdenking geel werd gemarkeerd. Dit was best wel handig, dan wist ik wel precies waar ik moest kijken, maar wat wel weer lastig was is het ouderwetse Nederlands. Dat kon wel eens lastig zijn om te lezen. Dit heb ik allemaal verzameld in de drive samen met alle andere informatie die we hadden. Mirthe heeft voordat ze mij geholpen heeft eerst nog contact opgenomen met de gemeente Utrecht met de vraag of ze de data konden leveren. De gemeente was bereid om de data te leveren, alleen duurde dit nog wel een tijdje. Pas in de meivakantie krijgen we de dataset binnen.

Productie maken

Op woensdag 28 april hebben we gezeten aan de productie. Om dit goed te kunnen doen hebben we eerst een taakverdeling gemaakt. Ik wilde graag aan de slag met het visualiseren het formuleren van de productie en daarom ging ik samen met Eline aan de slag in Slices. In Slices heb ik samen met Eline de teksten geschreven. Eline heeft nog de tijdlijn gemaakt en ik ben nog bezig geweest met de foto’s. Helaas kon ik er maar een ochtend bij zijn, omdat ik in de middag moest werken. De dag daarna heb ik nog wel even kort wat met de data gedaan voor Stephanie en Mirthe. Er moest nog wat informatie bij de monumenten komen en wat informatie over of het dit jaar anders kon.

Vrijdagavond doorwerken

Vrijdag hebben Mirthe, Eline en Stephanie nog aan de productie gezeten en ben ik er ’s avonds erbij gaan zitten. Toen kregen we al feedback. Mirthe, Stephanie en ik hebben toen tot ’s avonds laat doorgewerkt om het onder andere audiovisueel te maken. Zo heb ik de juiste bellen opgezocht van de Dom op Dodenherdenking, daarnaast heb ik de tijdlijn nog aangepast. Voor de tijdlijn hebben we ook nog verder onderzoek moeten doen. We hadden namelijk nu een groot gat tussen 1967 tot 2000 ongeveer waar we nog niet gekeken hadden naar bijzondere momenten. Mirthe en ik hebben de tijd genomen om te kijken of er nog wat bijzonders is gebeurd tijdens Dodenherdenking tussen 1970 en 2000. Daar kwam niet heel veel uit, maar dan kunnen wel zeggen dat we hebben gekeken. Mirthe en Stephanie zijn bezig geweest met het zoeken naar videomateriaal. Voor de rest hebben we nog wat aanpassingen gedaan om het wat meer de locaties erin te verwerken.  Als laatste hebben we nog een laatste grammatica check gedaan. DUIC was niet heel erg enthousiast over de tijdlijn, dus we hebben ze nog de keuze gegeven om het eruit te halen, maar dit bleek niet nodig.

De productie is uiteindelijk op 4 mei gepubliceerd wel was er nog een artikel van DUIC als ondersteuning voor de Slices productie. Dit was ook gelijk een goede les voor ons, aangezien wij alleen maar de visualisatie hadden gemaakt en eigenlijk niet een artikel erbij hadden voorgesteld. Toch is bij een productie in Slices wel een inleiding of een ondersteunend artikel nodig. Dezelfde week heb ik nog een factuur opgesteld en doorgestuurd. Uiteindelijk bleek ons btw percentage er niet in vermeld te staan dus heb ik dat nog moeten aanpassen. Veertien dagen later is het bedrag uitbetaald op Mirthes rekening omdat we nog geen zakelijke rekening hebben.

Reflecteren

Het is belangrijk om in goed duidelijk te maken voor jezelf en de klant wat je bedoelingen en intenties zijn. Wij wilden een nice-to-know artikel maken over de Dodenherdenking in Utrecht, maar DUIC had toch meer verwacht. Door volgende keer duidelijker aan te geven hoe we onderwerp willen aanvliegen en het idee dat we hebben voor de vertelvorm maakt het wat duidelijker. Ook belangrijk is dat je voor Slices eigenlijk altijd wel audio en video moet gebruiken om zo’n productie extra waarde te geven. In het begin hadden we namelijk alleen foto’s, maar dan kan je er net zo goed een artikel van maken. Voor de rest heeft een Slices productie toch een artikel of inleiding nodig om het te begeleiden.

Toch hebben we niet dezelfde fouten gemaakt als bij de productie over de files. We hebben eerst het onderwerp gepitcht bij DUIC voordat we met de productie zelf aan de slag gingen. Vorige keer overdonderde we er het Brabants Dagblad een beetje mee, maar nu was DUIC actief betrokken bij het maken van deze productie. We hebben ook tussendoor veel contact gezocht met Robert, hoofdredacteur van DUIC, om feedback te geven. Hierdoor konden wel snel omschakelen en inspringen op veranderingen. Ik merk wel aan alles dat wij een goed team zijn en allemaal graag aan de slag willen met datajournalistiek. Zo hebben we in de meivakantie vrijwel alleen maar aan DataBewijst gezeten en hebben een aantal van ons de vrijdagavond ‘opgeofferd’ om de productie helemaal af te maken. Ik vond het ook leuk om te zien dat je een nice-to-know productie kan maken met data. Dit is niet iets wat je vaak ziet en data maakt een artikel toch wel wat zwaarder meestal. Voor de rest is er in mijn optiek ook wat onderzoeksjournalistiek naar voren gekomen. We moesten namelijk allemaal informatie verzamelen over de Dodenherdenking in Utrecht en hiervoor hebben we de archieven voor moeten induiken van mediabedrijven en het Utrechts Archief. Ook nog fijn is dat dit gewoon de eerste gepubliceerde productie is voor DataBewijst. We hebben er alleen niet een al te hoog bedrag voor gevraagd. Zo hebben we €242,00 gevraagd (incl. 21% BTW).

Competenties

Ik denk dat ik met deze productie de volgende competenties kan aantonen: publieksgerichtheid, researchen, produceren, vernieuwen en reflecteren.

“Heeft contact met het publiek om oog te krijgen voor nieuwspercepties en mediagebruik van verschillende doelgroepen en de potentiele publieksbijdrage aan producties. Weet eigen producties onder de aandacht te brengen. Geeft waar nodig op correcte wijze zijn werkwijze in zijn producties weer.”

competentie publieksgerichtheid

We hebben contact gehad met het publiek door de poll online te zetten. Met deze poll krijgen wij een beeld over waar de interesses van het publiek op dat moment liggen. Wel maken wij van te voren al de keuze om het publiek niet te veel lastig te vallen. Wel willen eerst een loyale groep creëren die reageert en dan gaan we pas vragen of zij ideeën hebben. Wat ik ook heb gezien is dat we op een gegeven moment via de mail een bericht hebben gekregen van een burger uit Utrecht die een scriptie had geschreven over één van de monumenten in Utrecht. Helaas, kwam deze scriptie wel pas een dag te laat binnen dus we konden deze publieksbijdrage niet meer opnemen in de productie. Aan het einde van de productie hebben we netjes alle bronnen aangegeven die wij hebben raad gepleegd. Hier tussen staat ook Wikipedia, maar die hebben we maar voor iets heel erg kleins gebruikt en dat hebben we gefactcheckt door bij andere website te kijken. Doordat we onze bronnen weergaven hebben we dus onze werkwijze gedeeltelijk laten zien aan het publiek. We weten onze producties onder de aandacht te brengen bij onze klanten door het ook te delen op LinkedIn en Facebook om zo iedereen in ons netwerk te laten weten dat we een productie hebben gemaakt met de mogelijkheid om dit ook te lezen.

Verwerft op basis van onderzoek van complexe Nederlands- en Engelstalige informatie zelf inzicht in een zelfgekozen thematiek, onderscheidt bij maatschappelijke ontwikkelingen meerdere invalshoeken en zienswijzen en beoordeelt deze op validiteit.”

competentie researchen

In het onderzoek is geen complexe Engelstalige informatie voorgekomen, we hebben we met oud-Nederlands van de jaren ’50 moeten werken en dat maakte het toch ingewikkelder dan ik van te voren dacht. De journalistiek zag er toen zo anders uit en de informatie werd zo anders weergeven dat het langer duurder om de goede informatie te vinden. Voor de rest hebben we het thema zelf uitgekozen aan het publiek voorgelegd. Wij hebben dit onderwerp verzonnen bij twee maatschappelijke ontwikkelingen. Nummer 1 was het feit dat dit jaar 75 jaar bevrijding is en dat veel mensen dit ook nadrukkelijk herdenken en vieren. Daarnaast is er het coronavirus dat roet door het eten gooit en vraagt voor aanpassingen, zo ook van de Dodenherdenking. Op de tweede maatschappelijke ontwikkeling hebben wij dus de invalshoek van de Dodenherdenking gekozen. Voor de rest hebben wij de stad Utrecht gekozen om onder ander onze markt voor DataBewijst verder uit te bereiden.

“Maakt complexere producties voor een multimediale omgeving. Stemt Nederlandse taal af op een specifiek mediumtype en doelgroep. Voert journalistiek werk op middellange termijn uit, en plant en organiseert op lange termijn onder aansturing.”

competentie produceren

Het is niet een hele erge complexe productie die we gemaakt hebben voor DUIC, maar het is wel in een multimediale omgeving vormgeven. Zo hebben voor deze productie gebruik gemaakt van Slices, hebben we er afbeeldingen, tekst, video, audio en visualisaties (tijdlijn en kaart) erin verwerkt. We hebben de Nederlandse taal aangepast op die van DUIC en onze doelgroep, namelijk de Utrechter. Hierdoor hoefden we bepaalde dingen niet uit te leggen en konden we sneller wat dieper in gaan op bepaalde monumenten. Dit was niet een productie die onder lange termijn valt in mijn ogen, maar het kan wel onder middellang vallen. We hebben er toch een flinke tijd aangezeten en hebben zelf alles gepland en georganiseerd zonder aansturing. We hebben alleen aansturing gekregen tijdens het maken in de vorm van feedback.

“Toont zich innovatief in het eigen journalistieke handelen. Ontwikkelt een eigen journalistiek profiel door keuzes op inhoud en vorm.”

competentie vernieuwen

Ik vind dat ik en de anderen zich zeker innovatief aan de slag zijn geweest. Zo hebben we contact opgenomen met een nieuwe partij buiten de provincie Noord-Brabant. Hierdoor hebben we onze markt veder uitgebreid en laten we ook zien dat we niet alleen maar op de Brabantse markt zitten. Het was makkelijk om naar het Brabants Dagblad te gaan, maar we zijn uit onze comfortzone gegaan. Deze productie helpt zeker bij het profiel van DataBewijst, maar daarnaast helpt het ook mijn eigen journalistieke profiel verder te ontwikkelen. Zo heb ik ook onderzoeksjournalistiek kunnen beoefenen tijdens deze productie. Daarnaast ben ik met audio, video en tekst aan de slag geweest om zo een mooie productie neer te zetten. Voor de rest ben ik ook gegroeid als ondernemende journalist en datajournalist. Ik weet weer meer over het verzamelen van data en hoe je dat neer moet zetten.

“Formuleert een onderbouwde visie op een zelfgekozen onderwerp mede op basis van literatuuronderzoek. Koppelt reflectie op zijn handelen en attitude aan een zelfgekozen journalistiek profiel.”

competentie reflecteren

Het eerste gedeelte van deze competentie kan ik in mijn ogen niet bewijzen met deze productie, maar het laatste gedeelte wel. Ik heb in mijn weekverslagen en in deze blogpost gereflecteerd op wat ik gedaan heb en hoe ik daarmee omging. Ik heb gekeken naar mijn handelingen en attitude maar ook naar de attitude van DataBewijst zelf. Dit koppel ik aan het profiel van een ondernemende journalist en een datajournalist. Door bijvoorbeeld te reflecteren op de productie van files en corona konden we met zijn allen, maar ook ik persoonlijk fouten voorkomen die we destijds hebben gemaakt. Dit is ook te zien want deze productie is ook een stuk strakker gegaan, maar er is zeker nog tijd en aandacht nodig om alles te perfectioneren. Dit is veel testen en kijken wat eruit komt.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *