Een competentie waarvan er van je verwacht wordt dat je de innovatieve trends bijhoudt in het journalistieke werkveld. Toch bevat deze competentie meer dan dit. Zo bevat deze competentie ook de journalistieke markt verkennen. De competentie gaat als volgt:

Bedenkt een vernieuwende journalistieke werkwijze, vorm of dienst die aansluit bij de behoeften van een publiek en opdrachtgever. Verkent de mogelijkheden die de (freelance) markt hem biedt.

De eerste is een lastige, want het wiel uitvinden is niet de makkelijkste taak. Tegelijkertijd ben ik wel samen met vier anderen op een nieuwe trend gestapt, namelijk datajournalistiek. Datajournalistiek bestaat al een tijdje, maar het begint sinds een aantal jaar geleden pas echt een opmars te maken. Hier zijn wij dus op ingesprongen en dat bieden we ook aan bij DuurzaamBedrijfsleven. Er is ook een idee ontstaan bij Mirthe van Wijngaarden en mij om een verbinding te zoeken tussen een podcast en datajournalistiek. Dit zal helaas niet meer lukken voor dit jaar, maar misschien voor volgend jaar.

Ik hou me constant bezig met wat er in de markt gebeurd. Zo weet ik dat datajournalistiek aan het toenemen is, maar zie ik ook dat er op dit moment veel plekken vrijkomen bij bijvoorbeeld de NOS. Ook heb ik een freelance baan bij De Bode regio Middelburg & Veere, dus met freelancen heb ik ook al veel te maken. Na dit begin ik nu ook langzaam te profileren en durf ik bepaalde kanten binnen de journalistiek meer uit te sluiten. Meer hierover in mijn blogppost over profileren.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *