De moeilijkste competentie in mijn ogen, maar in deze blogpost ga ik aangeven hoe ik met publieksgerichtheid bezig ben geweest. Laten we beginnen bij de competentie te noteren. Dan neem ik de competentie door met praktijkvoorbeelden.

Heeft contact met het publiek om eigen producties te evalueren, om oog te krijgen voor nieuwsbehoeftes en om een bronnennetwerk uit te breiden. Baseert onderwerpen, invalshoeken en bronnen op verschillende doelgroepen. Geeft waar nodig op correcte wijze de aard/bedoeling van zijn producties weer.

Met de podcast Perugia zijn we met het eerste gedeelte begonnen. We nemen contact op met onze doelgroep (journalistiek studenten die niet naar Perugia zijn geweest) om zo feedback te vragen op onze productie. Mijn freelance baan bij de Bode, mijn stage bij Omroep Zeeland en mijn onderzoek naar Whatsapp hebben mij meer inzichten geleverd over wat het publiek graag wilt hebben. Zo zijn nice-to-know berichten erg populair. Dit is de ene kant van de munt, maar de andere kant laat weer zien dat er een toenemende behoefte is vanuit het publiek naar onderzoeks– en datajournalistiek. De nice-to-know berichten maak ik nu vooral voor de Bode. De data- en onderzoeksjournalistiek ben ik mee bezig sinds het begin van het vierde semester. Mijn bronnennetwerk bereid ik altijd uit door middel van LinkedIn en andere sociale media. Met de Bode is mijn lokale bronnennetwerk ook flink toegenomen. Dit is niet terug te zien op mijn social media, maar wel in mijn mailbox.

Het tweede gedeelte van deze competentie ben ik ook tegengekomen. Toen ik samen met Stephanie in Nieuwspoort was waren we daar met het doel voor ons onderzoek naar SDG’s gegaan. Tegelijkertijd krijgen we een opdracht van DuurzaamBedrijfsleven om een nieuwsbericht te schrijven en kwam de vereniging van Hogescholen ook nog met de vraag of een stuk konden schrijven. Dan beginnen alle radartjes in je hoofd te draaien. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om niks voor de vereniging van Hogescholen te schrijven. Ook met datajournalistiek zijn we constant bezig om te kijken bij wie we het eventueel zouden kunnen neerleggen (of zelfs verkopen). Door hiermee bezig te zijn moeten we met meerdere invalshoeken komen. Voor Duurzaam Bedrijfsleven hebben we ook meerdere invalshoeken bedacht. Zo was het idee eerst om per SDG aan de slag te gaan, of om een aantal bedrijven uit te lichten. Uiteindelijk zijn we op het idee gekomen om per branche aan de slag te gaan.

Het laatste stuk moet ik onder andere vaak bij de Bode toepassen, omdat ik dan een interview moet regelen dan geef ik altijd mijn intenties aan. Ook doe ik dat bij datajournalistiek en heb ik samen met de anderen duidelijk aangegeven aan DuurzaamBedrijfsleven dat wij beginnende datajournalisten zijn en dat we nog geen praktijkervaring hebben met datajournalistiek.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *