De productie over corona en de invloed die de pandemie zou hebben op het fileverkeer is een productie dat voortgekomen is uit een poll. In deze poll hebben we bewust gekozen voor een onderwerp gerelateerd aan corona, een hard-nieuws onderwerp en een soft-nieuws onderwerp. Uiteindelijk is er voor het corona-onderwerp gekozen.

Het idee voor de productie kwam eerst vanuit Stephanie en ik heb haar toen geholpen met het onderzoek. Dit hebben we eind maart gedaan, maar al snel bleek dat we iets langer moesten wachten om echt de effecten te zien van de intelligente-lockdown. Het kostte wel wat tijd, het onderzoeken. Stephanie en ik hebben er lang aan gezeten om alles te analyseren en de data goed duidelijk te krijgen. Zo hebben we de maanden januari, februari en maart met elkaar vergeleken om zo een goed beeld te creëren over het fileverkeer tijdens de coronapandemie. We hebben als beginpunt voor ons onderzoek het eerste bericht van de NOS gepakt in januari over het coronavirus. Hierdoor wisten we dat de meeste Nederlanders vanaf toen in ieder geval van het virus af wisten. Uiteindelijk besloten ook Eline en Mirthe zich aan te sluiten bij het onderzoek.

Stephanie en ik hadden al verstand van de dataset, dus wij gingen de data-analyses doen en de data verwerken in een grafiek. Mirthe en Eline gingen aan de slag in Slices om het mooi vorm te geven. Voor de productie in Slices hebben Mirthe en ik nog beide beelden gemaakt om het beeldender te maken. We kozen voor de regio Hart van Brabant (rondom Tilburg) omdat we het dan eventueel bij het Brabants Dagblad neer konden leggen. Dit was overigens niet ons originele plan. We wilden gewoon graag aan de slag met een productie en het zou dan leuk zijn als we het dan ook nog bij het BD konden aanbieden. Het analyseren bleek toch lastig te zijn, maar uiteindelijk is het ons gelukt. Stephanie leverde de data aan. Uiteindelijk heb ik de visualisatie gemaakt in Flourish Studio (Stephanie heeft me daar overigens wel bij geholpen).

Het maken van de Slices bleek ook nog een flinke klus te zijn. Zo hebben Mirthe en Eline lang moeten stoeien met alles en hebben we twee verschillende versies moeten maken voor zowel de telefoon als de desktop. De visualisatie is uiteindelijk opgenomen in een video om het in Slices te zetten. Deze video hebben we in tweeën geknipt om het verschil tussen januari & februari en maart duidelijker te laten zien. Daarnaast werd de video ook te lang (zie de volledige productie hieronder).

https://player.slices.co/stories/-M4Icg6ghOih8zbkYa0a

Eenmaal klaar met de productie zijn we naar het BD toegestapt maar daar werden we constant van het kastje naar de muur gestuurd. Iedereen gaf aan dat ze het een leuke productie vonden en toen we uiteindelijk de leidinggevende hadden bleek ze op vakantie te zijn. Toen werd Mirthe doorverbonden naar iemand anders die uiteindelijk aangaf dat het verhaal een ‘te erge open deur’ was. Wat ook wel klopt. Het is een open deur verhaal, maar wel in een mooi jasje en genoeg media leveren open deuren verhalen en doen dat in artikel vorm.

Toen hebben we productie op de plank gelegd in de veronderstelling dat we er klaar mee waren, maar niks bleek minder waar. Toen we 2 juni bij elkaar kwamen bij Stephanie in Dordrecht was er het idee om met deze productie bij het publiek langs te gaan om te vragen wat zij ervan vonden. We besloten toen om contact op te nemen via Facebook omdat dit een toegankelijk medium is waar veel mensen op zitten. Via de sociale media kanalen van het Brabants Dagblad en Omroep Brabant hebben we contact opgenomen met mensen die gereageerd hadden onder een post. De teller staat nu op 50 mensen die we gecontacteerd hebben. Stephanie en ik hebben er ieder twintig gedaan en Eline en Mirthe hebben er samen tien gedaan. Toch stromen de reacties niet binnen. Zo hebben we een paar dagen geleden een tweede bericht gestuurd om mensen gerust te stellen en aan te geven hoe we ze gevonden hebben. Dit om ervoor te zorgen dat ze op de link van de productie klikken als ze die niet vertrouwen. Nu blijk dat heel veel mensen het eerste bericht niet hebben gekregen met daarin de link naar de productie. Dus wij snappen het nu ook niet helemaal meer. Het is dus mogelijk dat Facebook iets heeft gedaan waardoor het moeilijker contact opnemen is met anderen op Facebook of de mensen liegen massaal of wij doen iets fout.

Zie de link naar de Google Drive waar we het contact via Facebook hebben bijgehouden.

Reflecteren

Deze productie was heel erg tijdsgebonden waardoor we snel naar Brabants Dagblad moesten stappen om het te verkopen. Helaas, was het BD niet zo snel als we gehoopt hadden en werden we constant van het kastje naar de muur gestuurd. Ook een belangrijke les is dat je de redactie mee moet nemen tijdens je productie. Je begint dus met een pitch en daarna ga je pas verder met je onderzoek. Aan de ene kant vind ik dat wel weer jammer, maar aan de andere kant is het ook begrijpelijk. Blijkbaar vertrouwt het BD ons niet genoeg om alleen een productie af te leveren zonder dat hele proces van pitchen door te lopen. Dit doen ze ook alleen maar om controle te hebben over de productie. Tegelijkertijd is het ook begrijpelijk. Je wilt wel weten wat je uiteindelijk aangeboden krijgt en in de datajournalistiek is er ook de kans dat een onderzoek niks oplevert en dat wil je als redactie ook graag snel weten. De samenwerking vond ik goed en zorgvuldig gaan. Iedereen heeft zich optimaal ingezet en we hebben veel kunnen doen. En we kunnen deze productie toch nog gebruiken om onze competenties publieksgerichtheid verder te bewijzen en dat is ook fijn. De productie is misschien niet gepubliceerd, maar we kunnen het toch nog gebruiken voor ons assessment.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *