‘The break-up’ – Lynn van Dun

Er zit een verhaal voor de voorbereidingen van de reis naar Edinburgh. Zo zijn we eind december al met het idee gekomen om een journalistiek buitenlandreis te maken. Het eerste idee is een reis naar Marokko, Bea kent namelijk iemand in dit land. Alleen is onze ‘guide’ weer teruggegaan naar Nederland, waardoor we met een andere bestemming moeten komen. De groep bestaat uit Eline, Lynn, Stephanie en ik. We zijn op zoek gegaan naar een nieuwe bestemming en twee nieuwe collega’s hebben aangegeven interesse te hebben in de buitelandreis. De gehele maand januari hebben we het over de locatie gehad en de producties die er zouden gemaakt kunnen worden op deze locatie. De locatie is de stad Lissabon geworden. Na de assessments zijn we fris en fruitig verder gegaan met de reis voorbereiden.

Uiteindelijk zijn daar mooi ideeën uit voortgekomen. Helaas hebben Rens en Marloes moeten stoppen, ik verwijs voor de redenen naar de websites van deze collega’s. Daarna hebben er voor gekozen om goedkoper te gaan zitten. Drie steden zijn naar boven komen drijven, namelijk Wenen, Milaan en Edinburgh. Milaan is het niet geworden, omdat er te veel verplichte onderwerpen zijn zoals modestad, economische centrum van Italië, voetbal en koffie. Wenen is uiteindelijk ook nog afgevallen. Dus toen gingen met zijn vieren naar Edinburgh.

Mirthe heeft zich ook nog bij ons gevoegd, nadat ik haar had verteld over dat we naar Edinburgh zouden gaan. We zijn gelijk de tickets gaan boeken en informatie gaan zoeken over de stad Edinburgh.

Plan A t/m E voor de reis naar Edinburgh

Plan A voor de reportage

Plan A bestaat uit alle kastelen in de regio van Edinburgh. Het idee was om van alle kastelen samen een reportage te maken. We hebben dus alle informatie opgezocht. Lynn en ik hebben gebeld naar de kastelen en zijn doorverwijzen naar de communicatie afdeling op het hoofdkantoor van de historic Scottish environement. Hierop hebben we snel antwoord gekregen, alleen dit antwoord is niet heel erg positief. We hebben geen toestemming gekregen om te filmen in de kastelen. We hebben nog een keer een mail gestuurd met de vraag voor duidelijkheid. We hebben meer duidelijkheid gekregen, maar dit heeft ervoor gezorgd dat we met het budget dat we hebben en de tijd, niet door kunnen gaan met plan de kastelen van Edinburgh.

Naast het plan voor de reportage uitwerken, zijn we ook met een naam gekomen. Er zijn veel ideeën voorbij gekomen, maar na het gesprek met Julian Klop zijn we tot de conclusie gekomen dat het beter is een neutrale naam te hebben voor ons media. Zo zijn we gaan brainstormen en hebben we CLEMS Media opgericht. CLEMS staat voor Cédric Lynn Eline Mirthe Stephanie. Ook is het logo ontwikkeld voor dit ‘bedrijf’. Zie de foto rechts.

 

Hoe nu dan verder?

We zijn verder gegaan met ideeën bedenken voor de reportage en zijn uitgekomen op het idee om de spookstad in beeld te krijgen (plan B). Het probleem is alleen hoe krijg je dat goed in beeld. We hebben geen manier kunnen vinden om alles in beeld te brengen. Plan B is niet gelukt, we zijn verder gegaan met plan C. Al onze hoop is daar op gevestigd. Plan C krijgt het onderwerp ‘the gardens of Edinburgh’, Dit past alleen totaal niet bij de volggroep, waar we toch rekening mee moeten houden. We zijn verder gegaan met onderzoeken naar mogelijkheden en zijn tot de conclusie gekomen dat we een aantal losse filmpje gingen maken. Dit idee is echter vervangen door het idee van Roy over The Fringe. The Fringe is ons laatste plan en dit plan hebben we uitgewerkt op de reis.

Planning van de crisisweek

De crisisweek

De crisisweek is de week voor de reis, de eerste week van april. In deze week hebben het draaiboek gemaakt en hebben Lynn en ik nog met een aantal bedrijven contact opgenomen. Deze week staat in het teken van de puntjes op de I zetten. Het is een drukke week met veel plannen en veel onzekerheden. Zo zijn we op reis gegaan zonder dat we zeker zijn of we iemand kunnen interviewen. Dit is een erg groot risico en dit hebben we ook moeten oplossen in Edinburgh zelf.

De hints

De pagina op Instagram hebben we al vroeg aangemaakt en hebben daarna een spelletje gedaan met onze volgers. We hebben hints gegeven om de zoveel dagen en de werknemers van CLEMS Media voorgesteld.

Hint 1: She’s up high though. Dit is een Schots gezegde. Het officiële gezegde is op zijn Schots, maar anders is de hint wel heel erg duidelijk.

Hint 2: Castles. Edinburgh en Schotland zijn bekend om de kastelen die er staan. Zo zijn er veel beroemde series opgenomen, zoals Outlander.

Hint 3: The Flower of … . The Flower of Scotland is het nationale volkslied van het land.

Hint 4: RCONYHAM. Dit is een cryptogram en het woord dat hier uit komt is Monarchy. Schotland valt onder het Verenigd Koninkrijk en dit land heeft een koningshuis.

Hint 5: Standing Stones. Er zijn heel veel staande stenen in zowel Engeland als in Schotland. De bekendste in Engeland is Stonehenge.

Hint 6: Mary. Mary is een bekende Engels naam en de bekendste is Mary, Queen of Scots.

Hint 7: Rain and dark clouds. Het regent heel veel in Schotland en er zijn veel donkere wolken.

Hint 8: Our destination is located in Europe. Edinburgh ligt in Schotland en Schotland ligt weer in Europa.

Voorstellen: Stephanie stelt zichzelf voor.

Hint 9: A very important man for our secret destination. Do you recognize him? Dit is Maarten Luther, hij heeft een hele erge belangrijke rol gespeeld in de reformatie. Een soort gelijke reformatie heeft ook plaatsgevonden in Schotland.

Voorstellen: Lynn stelt zichzelf voor.

Hint 10: It’s impossible to live in … without sensing its literary heritage everywhere – J.K. Rowling. Op de puntjes van dit citaat kan je de stad Edinburgh neerzetten en dan is het citaat compleet.

Voorstellen: Cédric stelt zichzelf voor.

Voorstellen: Eline stelt zichzelf voor.

Hint 11: A clover for luck. Dit is eigenlijk een dwaalspoor naar Ieland, maar het verwijst ook naar de Royal Botanic Garden.

Voorstellen: Mirthe stelt zichzelf voor.

Hint 12: Dùn Èideann. Dit is Schots voor Edinburgh.

Voor meer info en foto’s verwijs ik naar de CLEMS Media Instagrampagina.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *